domingo, 10 de mayo de 2015

THE ARRIVAL CHAPTER FOUR / IV / 4

This is only the flashback, in which an old disabled veteran tells about his youth, experience in battle...
Left one-legged and his home village overrun, he could only seek his fortune abroad.
I added some Sabaton verses (except for those at the end, which are mine, original).
So, again, this is anti-war themed like many of my other works of fiction.


The Arrival, Chapter IV: A War Story

Jag ser mig om och ser mitt hem försvinna bort...
Min tid där hemma känns nu alldeles för kort...
Blott ungdom, knappt en man, när plikten kallade mig...

Om jag får se mitt hem igen, det vet jag ej!
Bland fränder från min by så drog jag uti strid...

Och världen brann...

Gick ut i strid för Sverige, blev döpt i blod...
Där ute väntar döden, inte hjältemod!
I fält där fränder faller hörs ingen sång...
Utmana våra öden ännu en gång!
Långt härifrån...

Döpas och dö i strid...
Och världen brann...

Och när mitt liv har runnit ut...
vem bryr sig då? Du kämpar på!
Får en soldat ett värdigt slut?

Jag ser mig om och ser mitt hem ej finnas mer...
Min tid där borta var för lång, som jag nu ser...
Nyss vuxen, brådmogen, när freden kallade mig...
Om jag fick se min by igen, det fick jag ej!
Bland fränder från mitt land söker jag ett nytt liv...
Ej det som brann!



No hay comentarios:

Publicar un comentario